tisdag, juli 29, 2008

Torre des Canonge Blanc 2000


Detta vin hittade jag lite utanför Palmas centrum i en butik vid namn Malvasia, mycket bra vinbutik. Ett mycket bra och varierat utbud, rätt gott om äldre årgångar och inte bara det mest kända. De har även det bästa utbudet av olivolja jag sett på mallis.

Vid förfrågan om det bästa vita vinet från Mallorca av inhemska spanska druvor så tog de fram denna Torre des Canonge av Toni Gelabert. De hade den senaste årgången 2006 men även denna från 2000 för ca 23€ (ca 17€ för en ny årgång). De har även fraktlådor för vinflaskor att checka in på flyget hem. Samma kväll på Tristán frågade jag samma sak, sommelieren kom då dragandes med flaska Torre des Canonge, fast den senaste årgången 2006. Den var rätt ungt stum med anis, gul frukt, lite rökigt stenig, bra men outvecklad. De gjorde en inkorrekt luftning av flaskan vilket är uselt för ett ställe på deras nivå. För övrigt stiff, dålig service men enastående mat.

Torre des Canonge 2000 har en mycket mogen gyllengul färg. Doften är enormt tät och speciell, mängder av flinta, rök och nyanser som påminner om mogen semillon, bivax, honungspastill, våta lovikavantar, torkad tropisk frukt, mycket komplex och bra. Syran är helt intakt och lyckas balanera upp vinets täta struktur. Det här är ännu mer imponerande än den röda varianten. Vinet består av 100% av Giró vilket, om jag har hittat korrekt information, är en lokal synonym för Grenach Blanc. De mogna exemplar jag tidigare har provat av Grenache Blanc har oftast haft en störande oxidativ nyans vilket denna klarat sig ifrån, imponerande! Närmsta jämförelse jag kan komma på är Vat 1 Semillon av Tyrrell's.

Inga kommentarer: