måndag, oktober 25, 2010

Signature Gentil 2009 (Muré)

Jag hade för mig att jag tyckte om det här vinet och köpte en flaska för att ha som blandning av matlagningsvin och opretentiöst vardagsdrickvin.

Vad var det för vin jag provade då, var det verkligen samma vin? Doften är flabbig och rätt ointressant. Det finns lite Pinot Gris-kryddiga drag och en anings parfymerade toner från Gewurtzen men det finns liksom inget som gör det riktigt intressant. Det känns mest ofokuserat utan något utpräglat särdrag, en Gentil kan och ska vara bättre än så här.


Smaken är mjuk och intetsägande. Ingen vidare struktur, varken syran från Riesling eller den trevliga fetman från Pinot. Istället för att blanda druvorna till en större helhet så har det bara tappat all druvkaraktär. Nä, det var inte alls så kul som jag minns det tyvärr. Och jag har tipsat folk att köpa det här, aj aj, inte bra.

Välgjorda Alsaceviner lyser fortfarande med sin frånvaro på SB's vanliga sortiment i denna prisklass.

1 kommentar:

Finare Vinare sa...

VI kan verkligen fatta vad du menar. Man måste nog vara inställd på rätt våglängd (försommar?) för det här ska landa rätt. På sitt sätt kan det vara gott, men ryggmärgsreflexen har liksom sagt "nej" när de stått där på hyllorna.

Muré är ju en riktigt bra producent - åtminstone när det gäller toppkvaliterna. Riesling Clos Saint Landelin imponerade stort på Alsacedagen.