måndag, oktober 18, 2010

Pommard ”La Chaniere” 2002

Det här är ett vin jag tyckt om tidigare och har köpt på mig ett par årgångar av. Dock var jag inte så förtjust i 2005'an, oväntat. Normalt sett bra pris för en Pommard av bra kvalitet.


Den här Bourgognen har en traditionell stil utan så direkt och insmickrande frukt utan mer kryddig med nejlika, sandelträ, ett uns läder, valnöt, citrusskal, vanilj och mörk bitter choklad, inga direkta mognadstoner. Det tar någon timme innan den lyfter men blir riktigt bra med mer cederträ och grafit.

Smaken är väldigt fräsch med stram Pinotfrukt, vildhallon blandas upp med mer syrliga bär som rönnbär, krita, apelsin. Riktigt gott i sin strama stil, några år till på flaska kommer göra det här vinet gott. Det är mer lagringskrävande än vad jag väntat mig.

Inga kommentarer: