tisdag, oktober 06, 2009

Chateau Cantelys Blanc 2002

För att påminna mig själv om hur bra en vit Bordeaux kan och ska vara öppnar jag en flaska Cantelys 2002, Limbourg 2005 för någon månad sedan höll inte måttet. Cantelys är gjort av hälften vardera av Semillon och Sauvignon Blanc. Sedan familjen bakom Smith-Haut-Lafite köpte egendomen har utvecklingen gått starkt framåt och jag skulle inte bli förvånad om priset på det här sällsynt prisvärda vinet kommer att stiga en hel del i framtiden.

Det här är riktigt, riktigt bra. Sällsynt komplexitet med tyngd och fetma från Semillondruvorna och fräschör från Sauvignon Blancdruvorna. Vit bordeaux i sitt prydno med lagom mycket fatton. Lagom moget och utvecklat, helt intakt utan bokna nyanser. Doft av gula plommon, mogna gula päron, bivax, krusbär, ylle, honung, citrusskal, grönt te och kamomill. Så snygg, så intressant och precis min typ av vin.

Smaken är minst lika bra med koncentrerad, nästintill oljig känsla, det ger nästan en del skiffervibbar. Smaken är tät men samtidigt fräsch, aromerna speglar doften väldigt bra. Den har nog nått sin topp nu enligt mig och jag kommer nog dricka upp resterande flaskor i väntan på årgång 2004 vilka är minst lika bra. Yummy! Limbourg 2005 för ett tag sedan kändes betydligt äldre än den här.

Inga kommentarer: