lördag, oktober 24, 2009

Castello di Fonterutoli 2006 (halvflaska)

En halvflaska av Castello di Fonterutoli 2006 fyller två funktioner. Jag får en lagom dos gott vin till middagen innan en fest utan vin (!) samt en bra koll på deras nya årgång. 2006 är en riktigt bra årgång i Toscana. Man kan ju inte lita på vad vinmakarna säger, enligt dem är alla årgångar mer eller mindre bra (förutom 2002), men nu har jag betat av en hel del 2006’or och det bådar gott. Årgången känns lite som en blandning mellan 2001 och 2004, bra frukt som 2004 men lite stramare, i stil med 2001. Ett stort hopp upp jämfört med slätstrukna/fadda 2005.

Doften är ungt kärnig, tydlig men snygg fatbehandling, typiska toner av rostat kaffe, mörk bitter choklad, plommon och lakrits. En kort stund senare kommer bittermandel, blommor och en trevlig krämig känsla fram. Mycket komplext och bra.

Ung stram smak. Fortfarande nästintill helt outvecklad, kärnig struktur där faten ännu ligger lite utanpå. Det behövs bara lite luft för att den ska öppna upp sig och bli drickbar i en insmickrande ungt fruktig stil, Fonterutoli använder mycket fat som ger den en rätt modern känsla men de får det att fungera, åtminstone så här bra år. Några års lagring så kommer det här att bli riktigt bra.
Med åren blir jag allt mindre tolerant med övertydliga toner av nya hårt rostade fat, det här ligger lite nära min toleranströskel men det passerar (16 månader i 70% nya fat, barrique, förmodligen rätt kraftigt rostade). Lite mindre ek hade kanske gjort det här lite mer svårsålt men jag hade föredragit det, trots det är det ett mycket bra vin.

Inga kommentarer: