söndag, juni 14, 2009

Chateau Pichon Longueville Comtesse de Lalande 1997 och Chasse-Spleen 1999

Pichon-Lalande 1997 ger lite perspektiv på den magnumflaska Mouton Baronne Philippe 1988 som dracks förra helgen. När jag har den här framför mig inser jag att jag överskattade förra helgens Pauillac, den var helt klart övermogen och trött, doftade mest krutrök. Pichon-Lalande 1997 visar upp allt det som den förra saknade.
Det här är ett helt underbart vin, perfekt mogen, mjuk och utvecklad men fortfarande med både fruktintensitet, fräschör och längd. Doften är underbart komplex i en fascinerande burgundisk bärig stil med vildhallon, jordgubbar och lite parfymerat blommiga drag. Förutom de Pinotliknande dragen finns mer klassiska dofter av viol, cigarrlåda, nyvässad blyertspenna, kaffe, choklad och plommon. En imponerande tät och underbart komplex doft. Ruggigt bra och ännu ett kanonexempel på hur bra årgång 1997 är i Bordeaux. Smaken är ganska lätt med tanke på område och slott men mycket komplex med en kombination av söta röda bär och dovare vediga nyanser, helt mogen men med intakt fruktsötma.

De generella fördomarna som finns mot 1997 som årgång kommer än en gång på skam om man nu inte har något emot att vinerna inte är särskilt koncentrerade eller kommer tåla lagring så värst många år till. Det stör mig inte alls, koncentration är inte samma sak som kvalitet. Doften är kanske den mest underbara hittills i år, det här är min typ av vin.

Chateau Chasse-Spleen 1999 är väldigt annorlunda mot Pichon-Lalande 1997 som dricks parallellt. Den här har betydligt modernare stil, mycket exotiska nyanser som kokos, sandelträ och nejlika. Det finns vissa drag i vinet som påminner mig lite grann om Cos d'Estournel fast inte med samma intensitet eller djup. Mycket tät smak med exotisk fruktighet och påtaglig doft av rostade nya ekfat, betydligt kompaktare än PL. Lite luft gör mycket för det här vinet och det kommer fram mer bordeauxtypiska dofter som cederträ, grafit, blod och rost. Nyansspektrat och djupet som Pichon-Lalande har kommer den inte i närheten av men är ändå ett mycket gott vin.

Frukten blir allt syltigare med mer luft och i ärlighetens namn skulle jag nog inte vara helt säker på att det var ett vin från Bordeaux om jag fick det blint, enligt deras hemsida använder de inte mer än 40% nya ekfat. Bortsett från det är det ett väldigt gott vin även om den hamnar i skymundan bredvid PL 1997 ovan.

Inga kommentarer: