söndag, november 02, 2008

Grüner Veltliner Smaragd "Von den Terrassen" 2002 (F.X. Pichler)

Grüner Veltliner Smaragd "Von den Terrassen" 2002 är gjord av F.X. Pichler, ett tillfälligt släpp på passagen för några år sedan.
Franz Xavier Pichler är en av de mest välrenommerade odlarna i Wachau. Pichler plockar druvorna i tre omgångar, den första omgången blir deras federspielbuteljeringar, den andra plockningen blir den här buteljeringen som är en blandning från olika vingårdar (Steinertal, Loibnerberg och Kellerberg). Den tredje blir sedan vingårdsbetecknade smaragdbuteljeringar.


Jag har provat några GV av Pichler förut vilka har varit tunga och feta med ett uns restsötma. Jag väntade mig att den här också skulle ha en del restsötma men hoppades att den skulle fungera.

Direkt efter att ha slagit upp ett smakprov blir jag riktigt glatt överraskad. Vinet är i en perfekt mognadsfas och har en helt enorm koncentration. Doften osar av gul frukt, lite övermogna gula plommon, ugnsbakade äpplen, sparris, halm och druvtypiska peppartoner. Det kommer fram en del säregna örttoner och mycket flintasten. Lite utvecklade honungsnyanser finns som börjar gå lite mot kallt smör, även tropiska fruktnyanser helt utan svulstighet. Wow vad bra, aldrig har jag haft en liknande upplevelse av en GV.


Smaken är tät och fet men helt torr. Kraften i den här Grüner Veltlinern är helt enorm med utvecklad karaktär av tropisk frukt, honung, halm, vitpeppar, gula plommon och ett örtigt drag som går mot kamomill. Perfekt balans med intakta syror och superlång torr avslutning. Ett vin som har en tydlig början, mellanregister och avslut. En del smaragdviner har alltför hög alkohol och störande restsötma men den här klarar sig helt från alla dessa fällor. Mycket bättre än jag väntade mig, ungefär som en oekad Chablis Grand Cru (kanske Valmur) med perfekt mognad. Grymt!

1 kommentar:

Niklas Jörgensen sa...

Inte sett din blogg tidigare; blir m a o en hel del här att läsa igenom! Kul!