tisdag, november 25, 2008

Gran Claustro 2001, Ornato Barolo 2001, Radici Taurasi Riserva 1997

Gran Claustro 2001, Ornato Barolo 2001 och Radici Taurasi Riserva 1997 fick ackompanjera en Osso Bucco som fick ligga och puttra i ugnen ett par timmar. Temat var alltså Italien även om det då bröts med Gran Claustro 2001 som ju kommer ifrån Ampurdan- Costa-Brava i norra Katalonien alldeles uppe vid franska gränsen.

Några provningsanteckningar togs inte så det blir en rätt summarisk genomgång, dock en uppställning väl värd att skriva om.

Gran Claustro 2001 minns jag som ruggigt hård och stum för ett par år sedan så mitt intryck som var ett rejält fruktigt och ganska öppet vin var lite överraskande. Mycket tät och komplex, tydligt cabbig med en områdestypisk örtighet som känns någonstans mellan Katalonien á la Priorat och södra Frankrike. Fin mineralig känsla och lite utvecklade lädertoner, dov mörk frukt och mogen gul paprika. Mycket bra.

Ornato 2001 dominerade enligt mig. Underbar Barolo med begynnande mognad, blommor, lite bränd lera och perfekta syror. Mycket komplex med tät frukt för en Barolo med plommon, kaffe och mörk bitter choklad. Möjligtvis är smaken lite kort men i min bok slår det här Bric dël Fiasc som provats tidigare. Helt strålande Barolo och ett av de bättre röda viner jag provat på ett tag.

Radici Taurasi Riserva 1997 provade jag för inte så länge sedan och jag upplever den även denna gång som lite uttorkad. Syran är i början obalanserat hög men lägger sig efter nån dryg timme. Mest mogna nyanser av teblad, örter, citrus, läder och lite bränt kaffe. Mer intressant än bra. 1999'an av det här vinet är betydligt bättre med mycket fin intakt fruktighet.

Inga kommentarer: