onsdag, december 30, 2009

Barbaresco 2003 (Voghera)

Jag kom på när jag stod på SB att jag dricker alldeles för lite Barbaresco och undrade varför jag inte köper det här vinet oftare som levererar riktigt bra Barbrescokvalitet för pengen (trots en trist prishöjning på 20%). Öppnade samma kväll till passande mat.

Doften visar på typiska nebbinyanser men de omgärdas dessvärre av en subtil korkdefekt. En ny flaska öppnas som är helt korrekt. Bra lite köttig doft med balsamiska nyanser, ved, en näve nypon där kvistar och jord blandats med, tobak, läder och tranbär. Jag saknar den fina parfymerade tonen man brukar hitta i bra nebbiviner men annars är det fruktigt och väl sammansatt.

Syranivån och stramheten är precis som den ska, alltså hög, vilket var precis vad jag kände för. Frukten drar åt syrliga bär, läder, tobak, teblad och citrus. En bra och välgjord Barbaresco för priset som jag borde dricka oftare.

Inga kommentarer: