söndag, oktober 19, 2008

Bucerchiale 2003


Det här är riktigt, riktigt bra! Ett vin som jag ville prova efter att ha sett ett inslag från den mest egensinniga vinrösten i vinvärlden, Gary Vaynerchuk, han brukar ha bra koll.
En mycket mintig doft slår emot en som skiljer sig en del från det man är van vid att uppleva från en traditionell Chianti. Mycket fruktig utan att vara överextraherad eller sönderekad, den är inte så körsbärskärnig som en typisk chianti utan har mer av mörk frukt, plus den tydliga minttonen. Blint hade jag nog gissat på Brunello, det är verkligen mycket Brunellolikt. Det är en riserva så visst finns en hel del vediga nyanser och en hel del rostat kaffe men det finns en underbar balans mellan frukt och vedighet. Järn, mineraler, mörk choklad och blommor sticker även fram.
Smaken övertygar helt, mycket tät och fruktig för en chianti, återigen mycket brunnellolik. Syrorna finns med och biter ifrån fint, här kommer en mer klassisk bittermandelton fram, kaffe och mörk bitter choklad, gräs, plommon och lite kryddor (kanel). En mycket bra Chianti för priset, kommer med säkerhet att växa med lagring, nu är det ännu rätt matkrävande.Yummy! Det här vinet dricks över några dagar och det är framförallt dag två eller så som jag blir riktigt exalterad över det, det är så personligt och italienskt. Visst tycker jag om Castello di Brolio och Castello di Fonterutoli men de är moderna i en väldigt Bordeauxlik stil, detta känns mer genuint och personligt. Det här kommer det att läggas ned några flaskor av

Under helgen tog jag med en flaska Taberner till ett gäng bekanta, nu upplevde jag den väl modernt ekad, rätt obalanserad. Lite söt sa en, portvin sa en annan. Den är ganska överdriven men tycker man om nya världen Shiraz så är man på rätt spår. Copertino visade än en gång sanslöst mycket kvalitet för det löjligt låga priset på 66 kr. Farnese's Colline Teramane höll måttet, lite atypiskt för Italien men i övrigt mycket bra.

Inga kommentarer: