söndag, oktober 19, 2008

Bordeaux 2005

Efter att ha läst ett stort antal inlägg på andra vinbloggar om släppet av Bordeaux 2005 känns det som jag bara måste lägga in en egen kommentar, kanske framförallt för att jag inte upplevde något av den kalabalik som många andra upplevt. Jag vaknade när andra vinentustiaster redan hade ställt sig att köa utanför en SB-butik. Lite sen släntrade jag in runt 10.10, det var helt öde, detta är den viktigaste och mest centrala butiken i en av sveriges största städer (inte sthlm). I syfte att undvika de mest parkeruppskrivna vinerna (det verkar som de går snabbast) hade jag L'Arrosée som förstahandsval, verkar vara rätt ensam om det, en av frankrikes främsta vinkritiker utropade visst det här som årets vin. Viner som man bara får beställa färre än fyra flaskor av går bort direkt, det är bara frustrerande med så få flaskor. L'Arrosée var inget problem, Gazin var dock slut. Ungefär som väntat, gladeligen fanns det kvar Clerc Milon, de trodde jag skulle gå väldigt fort. Saldot var direktuppdaterat på skärmen så det borde stämma. Det här är det mest avspända bordeaxusläppet jag upplevt, kan det vara så att alla väntade sig att det skulle vara helt tjockt på de stora butikerna vilket ledde till att ingen (utom jag) gick dit?

1 kommentar:

Vintresserad sa...

Roligt att höra att ngn upplevde detta som ett bra släpp! Håller med om att L'Arrosée sannolikt är ett utmärkt val. Blir intressant att läsa dina intryck när du provar den!