söndag, april 29, 2012

Restaurang Djuret, Chateau Magdelaine 1998 och Chambolle-Musigny 2004 (J.J. Confuron)


Restaurang Djuret har bra priser på sina viner, lägstaprisnivån är rätt hög men det stör inte mig. Det måste vara en av sveriges bästa vinlistor, helt enorm. Vinlistan var en stor anledning att vi valde Djuret för ett spontanbesök. Maten var bra men saknade lite finess och fräschör enligt mig. En riktig köttchock med tema anka och kyckling.

Kvaliteten på råvaror och tillagning höll bra nivå, det var nog mest att det blev för mycket av allt kött, fet rotsakskräm och smörade skyer. Något som bröt av med fräschör hade uppskattats, förrätten var bättre i det avseendet. Men bra är det, man ska komma ihåg att jag framförallt gillar grönsaker och fisk/skaldjur när man läser det aningens återhållna helhetsintrycket.

Magdelainen var uppfriskande klassisk i stilen med järnig lite knuten frukt vid öppnandet. Öppnade upp sig väldigt bra med finstämd frukt, inte alls massivt eller modernt. Riktigt bra även om den har en bit kvar till de bästa från St. Emilion. Och för knappa 900 på restaurang var det ett kap.

Chambollen däremot var klart modern i anslaget. Helt öppen med massiv pinotfrukt i lite slampig stil som funkade väldigt bra. Inte överdriven på något sätt, komplext och väldigt gott. Årgången la till ett aningens stjälkigt drag som mest gav fräschör till den täta frukten, yummy.
Måste kolla upp Confuron i framtiden. De på Cellartracker måste haft dåliga flaskor, ”muted”; ”flat”?!? Och sen ska jag försöka få rätsida på hur J.J. Confuron och Confuron-Cotetidot hänger ihop, nån som vet?

3 kommentarer:

Rara droppar sa...

Jag ställde mig samma fråga för ett tag sedan och det enda jag hittade var att familjen Confuron arbetat inom vinnäringen i Bourgogne sedan 1600-talet och bl.a. har förgrenat sig till Prémeaux och Vosne-Romanée.

I den senare byn skapades en ny liten gren när Jacky Confuron 1964 gifte sig med Bernadette Cotétidot och bildade Domaine Confuron-Cotétidot.

Det är så långt jag vet.

//P

Erik sa...

Hej!

Jag har upplevt stora skillnader mellan dessa två domäner med klar förkärlek för JJ confuron. 2 stjärnor hos Coates. Hade en intressant diskussion med en känd amerikansk vinimportör som också hade haft svårt att få rätsida på dessa två domäner och valt att inte ta in den ena pga av att de för tjugo år sedan upplevde blivit bondlurade av den andra (inte samma vin i flaskorna som de provat på domänen, de hade skickat tillbaka utan att betala...). Kan rekommendera besök hos JJ confuron i premeaux-prissey. De har en helt fantastisk line up av NSG 1er cru samt mycket annat fint.

Korkdragaren sa...

Jo, JJ verkar vara den klart bättre av dem. Vi var väldigt nöjda.