onsdag, april 11, 2012

Barolo 2001 (Batasiolo) och Barbaresco ”Serraboella” 2005 (Cigliuti)


Får denna upphällt blint. Hmm, stor aromatisk doft, riktigt bra. Mynta, blommor, tydliga fattoner, huvudsakligen röd frukt, lite kärnbittra toner. Jag är helt inne på Brunello vilket det inte är, mycket bra i en fatig men balanserad stil.

Med erfarenhet av tidigare felgissningar i exakt samma stil då jag tog Cicala 2001 för en Brunello så gissar jag på något motsvarande vilket stämmer. Den här producenten har jag aldrig hört talas om men gillar man Aldo Conternos stil så bör man gilla det här.

Det blev en ofrivillig men intressant jämförelse då jag öppnade en Serraboella 2005. Den var precis lika anmärkningsvärt bra som tidigare. Enastående komplex nebbikänsla med stort djup och personlighet. Fantastiskt vin och ett klart snäpp bättre än Barolon. Drickbar nu men med ett långt liv framför sig.

2 kommentarer:

Vintresserad sa...

Hej, vi provade en 97 Barolo Batasiolo för ett par år sedan (inköpt i Milano för knappa 20 EUR om jag minns rätt). Just myntan/spearminten var rätt tydlig - och 10-11 års lagring ganska lagom. En helt OK Barolo utan att glänsa, låter som din 2001a var ngt liknande - kanskse lite bättre. 2005 Serraboella låter som man måste prova. MVH - Vintresserad

Korkdragaren sa...

Väldigt bra om det är såna priser det är frågan om.
Serraboella rekommenderas starkt.