måndag, april 18, 2011

Crozes-Hermitage 2003 (Guigal)

Det här korkas upp som ersättning för vinet jag la upp innan. Dags att testa en flaska av den här Crozen som jag gillade skarpt när den lanserades. Hyllad vid lansering, Parker gav den 93, men senare har den fått svalare omdömen. Att en Syrah stänger ner sig och blir tristare efter några år är väldigt väntat så jag blir lite förvånad att tex Parker inte påpekar det. Dags att bilda sig en egen uppfattning.


En hel del fällning. Fint parfymerad doft med skir röd fruktighet, grädde, lätta fattoner, blodapelsin och bacon, riktigt bra i en fräsch rätt lätt stil. Den fina parfymerade blommigheten är ett stort plus. Extremt druvtypisk.


Slank smak med fina syror, finstämd röd frukt som hallonkärnor och lingon, citrus, kött. Den utvecklas med luft och blir allt bättre. Verkligen ett bra vin för appellationen, betydligt djupare och mer balanserat än Graillot.
Jag tror den kommer växa ytterligare och är väldigt nöjd med min investering. Det här blir intressant att följa i framtiden, fem kvar.

P.S. Har inte typsättaren råkat slinta med fingrarna och sätta dit ett x istället för ett z  på texten för AOC-beteckningen (granne med varandra på ett tangentbord), eller är det ett z i skrivstil? Såg det först på bilden efter flaskan slängts.

2 kommentarer:

Kristian sa...

Roligt att läsa, har själv två flaskor kvar och öppnade en sent förra året och håller med dig i din uppfattning att vinet har kvar en del tillväxtpotential.

Björn sa...

Tveklöst ett X:-)