tisdag, september 23, 2008

Pernand-Vergelesses 1:er Cru 2002 (Laleure-Piot)


Pernand-Vergelesses 1:er Cru 2002 av Laleure-Piot köpte jag för några år sedan då jag var nöjd med dess speciella karaktär. Pernand-Vergelesses är ett grannområde till Corton-Charlemagne och vinet liknar på många sätt en lättviktig vit Corton.
Medeltät komplex doft som först är väl stumt men min erfarenhet av det här vinet säger mig att kommer öppna upp sig vilket det gör efter 40-60 minuter. Mycket sten/flinta/tändsticksplån, vinet har en svårdefinierbar doft som liknar kallt vinterhav och ostronskal, mogen gul frukt, honung, persika, viss smörighet som nog mer kommer av ålder än av ek, eken som tidigare var ganska markerad har numera lagt sig en hel del.

Smaken är rätt oljig med välintegrerad ekkänsla, citrusskal, mogen frukt med gult päron och persika. Vinet har mycket bra längd och har nått en lagom mogen nivå, möjligtvis minns jag det som ännu mer säreget med ännu tydligare flintakänsla men det är en mycket intressant och välgjord vit Bourgogne.

Inga kommentarer: