måndag, mars 28, 2011

Côte-Rôtie 2003 (Jamet)

Under en diskussion för några veckor angående Jamets Côte-Rôtie menade Nettare e Gioia med bestämdhet att 2003'an var på topp just nu. Det låter ju bra, jag har inte provat den sedan inköp för knappa fyra år sedan. Då tyckte jag den var enormt bra efter tre timmars luftning, dock kändes ca åtta år som en lagom lagringstid. 98'an var alldeles perfekt i höstas vilket motsvarar den åldern. Bästa, och roligaste, sättet att bilda sig en egen åsikt är att ta upp en flaska.

Jamet gör sina viner i traditionell stil utan alltför mycket nya fat (20-25%) och använder endast Syrah, en stående favorit som i princip är den enda Côte-Rôtie jag köper. Priset börjar bli rätt krävande, det gick upp 20-25% efter att Jamet bytte importör för ett tag sedan. Men det är fortfarande ok sett till kvaliteten och vad de kostar utomlands.


Förvånande mycket opalescens i glaset, med all säkerhet ofiltrerat vin.
Doften är trots min skepsis verkligen helt öppen med superfin frukt som påminner om en lätt utvecklad toppbourgogne. Förutom fin sötbärig röd frukt så finns mer Syrahtypiska nyanser av kött, rostade örter och en rökig stenighet. Underbara nyanser av sandelträ, kryddor och läder tillför ett extra djup. Enormt bra vin med personlighet som bara lyfter än mer med mer luft.

Smaken är förvånande mjuk med tanke på den ringa åldern. Tät men fräsch frukt med underbar komplexitet av röd mjuk frukt, chark, svart te, sten, tapenade och örter. Det är så här jag vill ha mina Syrahviner från Rhonedalen, balanserade och fräscha med fin bärighet. Så otroligt bra och gott vin.
Det här vinet verkar inte ha gått in i nån tunnel utan är tillgängligt från start. 96 p av WS's James Molesworth, jag är helt med.

Inga kommentarer: