söndag, oktober 07, 2012

Spätburgunder 2010 (Becker)
Becker är nog en av de mest omfamnade tyska vinmakarna i den svenska bloggosfären, inte utan anledning. Efter att ha provat en och annan tysk pinot i diverse sammanhang har jag nu kommit mig för att köpa hem en del och prova under mer ordnade former. Den provades med Hegers motsvarighet i färskt minne.

I jämförelse med Hegers spätburgunder är den här mindre chokladig och direkt. Örtigheten är tydligare och känns allmänt svalare. Pinotfrukten är fint utmejslad med den där typiskt tyska malörtsliknande tonen, mer så än Hegers. Det är bra men känns lite stumt och ännu alltför ungt, lite mer ogint än vad jag mindes den som.

Smaken är friskare i jämförelse. Det här har nog med tre faktorer att göra, ett år yngre, dessutom från ett svalare år, samt Pfalz är svalare än södra Baden som Hegers kommer ifrån. Det här vinet känns ännu lite ungt oförlöst och kommer nog utvecklas en hel del med några års mognad även om det är gott redan nu. Kalk, gräs, röd lite citrusaktig röd frukt, bra vin för en rimlig peng.

Den här känns traditionellt skolad med balanserade fat jämfört med hans exklusiva ”Grand Cru” Sankt Paul, den går betydligt mer åt en USA-inspirerad stil med djup mjuk frukt och mer än lovligt mycket fat, osså priset sendårå...

Bra köp om man väntar nåt/några år, annars är jag inte helt såld idag, lite oväntat. Jag fraktade mina resterande flaskor till källaren för att få gå i ide i minst ett år. 1-0 till Heger, för en tia mindre.

Inga kommentarer: