lördag, oktober 13, 2012

Chateau Conseillant 2007

Conseillant görs av en klassisk 80/20 blandning (Merlot/CF) av gamla stockar. Runt 80% nya fat. En producent som återkommande för mig framstått som en av mest säkra korten bland toppen av Pomerol, efter Petrus förstås men upprepade gånger bättre än Trotanoy och L'Evangile. En personlig favorit.

Doften är igång direkt med både djup lite köttig plommonfrukt och otroligt fina drag av lera och rost. Det känns att de olika delarna i vinet inte riktigt sitter ihop ännu, de olika komponenterna drar lite åt olika håll men kvaliteten är uppenbar. Årgången ger ett anings grönt stråk som, givetvis, inte 2003'an drogs med. Det här är mer klassiskt men ändå rejält fruktintensivt. Det här är toppklass på alla plan förutom att det är för ungt, sjukt bra.

Smaken sitter ihop otroligt snyggt men precis som i doften så känns det purungt vilket gör att delarna inte riktigt satt sig än, det behöver plana ut i minst 3-5 år men jag tror det kommer sätta sig enormt bra. Bättre fräscör än i 2003'an och kommer bli ännu bättre med lite fler års lagring. Efter jag testat det här köpte jag upp ett litet lager. 2007'orna kostar 79% mindre än 2009'orna, bisarr skillnad. Mycket hellre det här än Napakopiorna från 2009. Jag gillar så kallade ”mellanårgångar” som 2007.

Inga kommentarer: