fredag, november 26, 2010

Morey-Saint-Denis 1:er Cru 1990 (Domaine des Lambrays)

Riktigt kul vin som en P tog med sig. Jag har aldrig blivit överväldigad av Lambrays viner men de ska ha gjort ett rejält lyft senaste åren. Dock har jag inte sprungit på så många senare årgångar och har ingen större egen erfarenhet av dem. Nu är det här den gamla eran så jag vet inte vad jag skall vänta mig.


Mognaden är perfekt med djupa fina toner av svamp, jord, mossa , tryffel och lätt murket trä. Söt fin frukt av vildhallon och smultron. Komplext och gott på en nivå som motsvarar sin klassificering och nog det bästa vin från Lambrays jag druckit.

Smaken följer doften med fin sötbärig frukt, svamp, eneträ, blommor och mjölkchoklad. Väldigt gott och bra i en strålande mognadsfas. Traditionellt så det förslår. Bättre än en trist Lambrays-Grand Cru jag druckit tidigare men det håller inte tex Dujac-nivå.

Inga kommentarer: