måndag, november 29, 2010

Chablis 1:er Cru ”Montmains” 2000 (Brocard)

Av Brocards viner så tycker jag bäst om deras 1:er Cru buteljeringar. Grand Cru-vinerna håller inte riktigt måttet för Grand Cru, vill jag ha det så går jag på andra producenter. Mina favoriter bland 1:er Cru vinerna är helt klart Montée de Tonnerre och Montmains (de relativt nyinköpta lotterna inom Mont de Milieu verkar även väldigt lovande). Montmains är stramare och kräver lite mer tid jämfört med MdT som brukar vara lite mer inställsam med mer öppen frukt.

Numera har de helt gått över till skruvkork vilket är bra, framförallt för den här typen av vin som bygger på fräschör. Sonen har även infört biodynamiska metoder sedan något år tillbaka vilket är korkat men jag hoppas att de åtminstone svavlar ordentligt. Sedan den duktiga vinmakaren Clotilde Davenne slutade tycker jag det känns som om druvorna skördas aningens senare, det är inte riktigt samma klipp i syrorna och frukten känns inte lika krispig men det är fortfarande bra.


Väldigt kritig och stenig doft med musselskal, havre, gråpäron, lite gula plommon, åldern har givit den en fin liten smörig ton. Väldigt bra med grym appellationskänsla.

Tät och djup smak, utvecklad lätt smörighet, gula plommon, balanserade citrustoner, extremt bra mineralkänsla. Ju mer mineralkänsla desto bättre Chablis enligt mig så det här är väldigt bra. Det ligger även i en alldeles lagom mognadsfas, inga bokna övermogna toner, bara fint utvecklad.

Montmains brukar vara den 1:er Cru-gård som tar längst tid på sig och även om vinet är helt tillgängligt så kommer det här kunna lagras flera år till.

Inga kommentarer: