torsdag, september 30, 2010

Forster Ungeheuer Riesling Spätlese Trocken 2001 (Georg Siben)

Det här ingen producent jag har någon större erfarenhet av. Ett spontanköp då det reades ut för några år sedan.

Doften visar betydligt mindre utveckling än jag hade väntat mig. Endast ett uns skiffer, mycket borstat stål och mineral, subtila fruktnyanser, lätt gröna citrustoner.


Smaken är ännu ung med markerad syra, bra mineralkänsla, musselskal, lite kvitten, grape och gråpäron. Som sagt ett betydligt yngre intryck än väntat. Hade det varit tex Bürklin-Wolf hade jag väntat mig mer utvecklade toner av mogen tropisk frukt och honung men det kommer dröja några år till innan det här vinet når till den fasen.
Det här är en tysk som inte skördar sent som så många andra, ett utpräglat lagringsvin med modest EtOH på 12,5 %. Väldigt bra och stramt men inte så insmickrande, gör sig bäst till mat. Väntar minst två år till innan sista flaskan öppnas.

Inga kommentarer: