söndag, september 19, 2010

Castello di Fonterutoli 1997

En del äldre Castello di Fonterutoli har visat upp en rätt trist mognadsstil med fadd frukt, obalanserade fat och väl mycket känsla av avslagen coca-cola. Trevligt nog är den här flaskan oväntat fräsch och pigg med intakt dov frukt och endast en lättare ton av kolanappar. En hel del fat med mycket mörk choklad, kaffebönor och vanilj. Det finns en del negativa aspekter med fathanteringen och mognadsutveckling för min personliga smak men det är bättre än väntat utan brunmurriga nyanser.

Tät komplex smak med fint djup, helt mogen med balanserad stramhet och friska syror. Lika gott att dricka som det är som till den vitlöksosande maten. Bra vin om man tycker om stilen, lite murrigare och inte riktigt lika snygg som Castello di Brolio blir vid samma ålder men väldigt gott. Om man inte har mina aversioner mot stilen så tycker man nog att det är lysande bra, som länken nedan.

Länk till bild och positivt intryck från The Winedoctor.

4 kommentarer:

Finare Vinare sa...

Trevligt att höra, Ezra! Det blir stor flaskvariation och en rätt vinglig färd över tid har vi noterat, risken för coca-cola är ju överhängande. Nu har vi något enstaka "arkivex" kvar i källaren, undrar hur länge man vågar låta dem ligga? Hur hade du lagrat den här flaskan?

Korkdragaren sa...

Den var min systers men våra viner lagras under samma ypperliga förhållanden (ombyggd jordkällare). Lite svalare än de temperaturangivelser man brukar se i böcker etc vilket kan ha hjälpt den här flaskan.

Vintresserad sa...

Vi drack en 2000 Castello F häromveckan. Den var OK, men inte så jättekul - "fadd julmust". Hade dock lagrats lite sämre (två ställen, årstemp långsamt varierande mellan 10 och 17 grader). Absolut ingen katastrof, men jag ska nog ge mig på 2004orna rätt snart...

F.ö spännande att läsa om dina spanska matäventyr! Kan du reka ngt spanskt/portugisiskt vitt i stil med: "Det görs mängder av Albarinos mot kusten som har betydligt mer klipp i syrorna och med fina steniga toner..." ?

MVH - Vintresserad

Korkdragaren sa...

Oj, här missade jag en fråga jag borde svarat på. Ser "Vinintresserad" det här kan du återkomma.