söndag, maj 03, 2009

Riesling Cuvée Frédéric Emile 2002 (Trimbach)


Kan det här vara så bra som jag minns det senast jag provade det? Den var aningens vass och stum när den lanserades men kändes ytterst lovande. Efter en första doft och klunk inser jag att det helt och hållet införlivar mina positiva fördomar, den lilla störiga unga bitterhet som fanns när den lanserades har helt smält in. Underbart komplex och supertypisk Rieslingdoft, så typisk att det nästan inte är värt att nämna alla intryck som grapefrukt, gråpäron, lime, rött äpple, flintasten, apelsinskal och ett uns petroleum.

Den fina komplexa frukten pareras med en föredömlig tyngd och fetma som gör det mycket bra balanserat, den steniga petroleumkänslan är alldeles lagom. Det finns även en krämig känsla som inte ens CFE lyckas få fram alla år. Syrorna är givetvis där, och märks, men den känns rätt drickfärdig trots nyligen lanserad men kan säkert bli ännu bättre. Om det inte händer nåt konstig med det här ser jag 2002 som den bästa årgången sedan 1997.
Dracks till en ugnsbakad majskyckling tillsammans med en bautahög med smörvänd gotlandsssparris, kronärtskockor och mangold. Underbart gott.
Andra har provat tidigare, här och här.

Inga kommentarer: