fredag, december 05, 2008

Kumeu River Estate Chardonnay 2004


Kumeu River Estate Chardonnay 2004 anses vara en av Nya Zeelands bästa Chardonnay-viner, kanske den bästa. I blindprovningar har den fått bättre respons än deras lite dyrare vingårdbetecknade buteljeringar som Maté's, Coddington etc. De gör även Sauvignon Blanc, Pinot Gris och lite annat men det är deras Chardonnayviner som är de stora utropstecknen. Kumeu är ett område i Auckland på norra ön.

I början känns eken väldigt lite men den kommer fram mer med lite luft, dock tar den aldrig överhanden. Det här är spöklikt Bourgognelikt, att gissa något annat än Bourgogne om det dracks blint är uteslutet. Mycket finstämt och komplext vin med bra frukt, mineral, perfekt avvägd ekfatshantering och långa fina citrustoner. Luften tar även fram lite hasselnöt och frukten blir mer utvecklad. I början upplevs det som en riktigt välgjord Chardonnay men ändå tycker jag att det är i längden, när jag är i slutet av mitt andra glas, det verkligen slår mig hur bra det här är. Ett vin som bara blir bättre och bättre ju mer man dricker, en bra indikation på ett riktigt välgjort vin. 92 poäng av WS.

2 kommentarer:

Niklas Jörgensen sa...

Har provat Kumeu ett par gånger och också slagits av vinets Bourgogne-likhet även om det är något Nya Z över det (tack och lov för vem vill ha kopior!).

Winepunker sa...

Underbart, sublimt och komplext! Jag _älskar_ Kumeu River, strålande mottagande får man också där i Northlands (om man nu räknar Auckland till Northlands). Själv rankar jag Mate's högst i sin rikedom, tyvärr tar eken lätt överhanden. Den bästa Kumeu jag druckit är dock Hunting Hill 2006, snuskigt lik en Corton-Charlemange, fast med lite exotisk pizazz, NZ i sitt absolute esse. Bourgogne, fast med lite extra fyrverkerier...