söndag, november 06, 2011

Barolo ”San Rocco” 2005 (Azelia)


Azelia är en baroloproducent jag har fått upp ögonen för. Alla deras viner har imponerat då jag har provat dem. Nu kom jag för mig att köpa en flaska av deras vingårdsbetecknade San Rocco för en mer grundlig koll, det var den enda de hade på passagen.

I början är den lite oväntat trist och stum men efter en dryg timme förvandlas den rejält och öppnar upp sig. Väldigt komplex doft med Nebbitypiska attribut av lera, blommor, rost, röd frukt, ved och citrus. Ruggigt bra med lagom moderna drag, sista glaset är så klart det bästa.

Rejält kärv och stram smak med markerad syra. Fin djup frukt, väldigt druvtypisk, lång och läskande med en del fattoner. Ytterst bra Nebbiolo som jag gärna köper fler flaskor av, det kostar dock en del, trots det ser jag det som ett bra köp i jämförelse med liknande prissatta Nebbis.
Det här vinet kommer vinna väldigt mycket på lagring. Annars måste det luftas länge, minst en och en halv timme.

Inga kommentarer: