söndag, oktober 02, 2011

Cigalus 2002 (Gerard Bertrand)


Intressant test. Det här känns som en Castello di Brolio utan Sangiovese, om jag nu ska koppla det till en senare vinupplevelse. Mycket rostade fattoner som ger kaffe, choklad och smörkola. Bra och imponerande men saknar kanske lite personlighet. Givetvis komplext och gott och inte alls något dussinvin. Det finns andra drag som får mig att koppla ihop det med Brolio som ett drag av körsbärskärnor och brända örter samt lite lera. Gott och bra.


Djup fin frukt i smaken, ingen ihålig känsla nånstans. Mörk dov frukt, fatigt och komplext. Att jag har en del aber mot det här är mest att jag är bortskämd, det här är bra. Men det är för modernt för min smak och det skulle lätt tas för ett modernt Italienskt vin om jag provade det blint, tror jag.

Inga kommentarer: