fredag, december 17, 2010

Barolo ”Vigna Giachini” 2006 (Corino)

Jag provade det här som hastigast för ett tag sedan och blev rejält impad. När sen det här vinet blev sågat av diverse välkända vinskribenter vart jag lite konfunderad, inte för att jag brukar lyssna på vad de tycker men jag har iof haft fel förr (Gianni Voerzios skräpviner i färskt minne). Därför testar jag en flaska för en närmare titt, håller den måttet får en del av skatteåterbäringen gå till att fylla på Baroloförrådet.


Superfin arketypisk Nebbidoft med stor aromatik, mängder av menthol, fat, tallbarr, tapenad, vildhallon, blommor och nypon. Väldigt bra i en stil som påminner lite om Pio Cesare men med större arom – mer blommor och lite snyggare fatbehandling. Det blir ännu bättre efter nån timmes luftning.

Tät och lång smak. Det vinner mycket på luftning, nyöppnat är det svettigt hugg i syror och tanniner. Lakrits, nypon, citrusskal, teblad, djup tät frukt och som sagt ungt bra bett i tanninerna. Alkoholen är rätt hög med 14,5% men det finns så mycket syra och struktur att jag inte har något problem med det. Väldans bra och med dagens priser på bra Barolo så känns 379 kr helt ok.

Ett av de bättre Baroloköpen jag hittat på ett tag i liknande stil som Pio Cesare som sagt men bättre och en tjuga billigare, jag är helt med på Gallonis 94 poäng. Vad diverse svenska vinskribenter hade emot det här förstår jag inte alls. Svinbra Barolo som behöver minst 4-5 års lagring.

5 kommentarer:

Niklas Jörgensen sa...

Har blott erfarenhet av 90-tals Corino men de har varit utmärkta.

Skönt du litar på din egen smak :-)

MVH

Niklas

Korkdragaren sa...

Hej Niklas.

Jag har ingen erfarenhet av deras viner sedan tidigare. Men nu kommer jag hålla koll på dem.
Har du sett dem i Sverige tidigare?
/ I

Italienska viner sa...

Låter intressant. Corino är granne med Revello i Annunziata och en av de få modernisterna som fick till det med sina nolltreor. Deras Giachini 2003 gick att köpa i Kpnhm för knappa tvåhundringen för en tid sedan.

/Patrik

Niklas Jörgensen sa...

1998-99 kunde man köpa Corino's Vigna Giachini 1992 i Sverige. Jag minns för k jag köpte. Inga långliggare precis men redan då var det modern Nebbiolo som precis börjat leta efter sin identitet.

Kommer ihåg jag gillade dem skarpt; en gång fat-vän alltid fat-vän tydligen ;-)

MVH

Niklas

Håkan sa...

Jag tror att de som sågade vinet inte gillar modernistisk Barolo, jag köpte och tackar för provningsanteckningarna. Decembersläppet blev kostsamt för oss Baroloälskare. Dessvärre skall ju 07 vara i princip i paritet.