torsdag, december 01, 2011

RWT Shiraz 1997


Stor maffig doft med dov utvecklad frukt som växer med luftning. Helhetsintrycket är lyxigt med avvägd modern känsla, att det är en Australiensiskt vin av väldigt hög nivå känns rätt tydligt. Örter, fat, mint, blommor, lera och stål. Även denna Shiraz har en del gräsiga, cederträliknande drag som får mig att tro att det finns Cab med i den. Mer Shiraztypiska drag kommer fram mer med luft.

Massiv smak som dock inte känns det minsta svulstig eller överextraherad. Enormt bra med krämig djup känsla och imponerande nivå av karaktär. Stort vin som vann över alla (D.d Chevalier 96 etc), i nivå med bättre 2:ra crunivå enligt samstämmiga röster, om man nu skall göra jämförelser. Penfolds lyckas än en gång leverera bäst under kvällen. Penfolds bättre viner är nästan provocerande bra för en frankofil som jag, eoner från Ben Glaetzers senskördade monsterviner.

Strax efter vi drack denna kom de nya årgångarna av Penfolds på SB, vilka kostar en hel del, men sett till kvaliteten dessa viner håller så är priserna faktiskt helt ok. Man borde se dem i samma kategori som en bättre Bordeaux/Cote Rotie, då är priserna helt ok. Inte för de vita dock, de är alltför banala. Och vilket detta vin visade, de behöver lagras.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Korkdragaren, och tack för en trevlig blogg! Även 98:an är på absolut topp nu, och den är en nivå bättre än 97:an, i min smak iallafall. Lite mer komplex, lite fylligare. RWT behöver annars lagras i minst 10 år för att nå sin fulla potential, är min erfarenhet. Hur länge dom håller är nog lite oklart, men en 97:a jag drack i våras var faktiskt på väg utför så smått. Kan iofs ha varit en lite sämre flaska. För bin 389 är det också minst 10 år som gäller, för bin 707 minst 15 år och för Grange minst 20 år. Det gäller alltså att planera sin intag i god tid, :-).

Korkdragaren sa...

Kul att du får ut nåt av min digitala vindagbok.

Låter gott med 98'an, o visst är det en bättre årgång.
Den här var definitivt inte på väg ner, förmodligen flaskvariation
Själv har jag inte så många äldre aussieviner utan det var en bekant som tog med denna.

De blir verkligen grymma med ålder, har provat en hel del gammalt tidigare.
Även topproducenter som Wynns o Henschke tål lagring som bättre Bordeaux, klart underskattade.

Anonym sa...

Helt klart är det så. Wynns Michael Shiraz är nog ett av de mest underskattade viner jag druckit! Men även det kräver lång lagring. En 98:a som intogs 2006 var i den berömda tunneln, men 2010 var den magnifik! Nu ligger det några 2005:or i källaren, men det gäller nog att hålla fingrarna borta till 2015. Minst.