lördag, december 24, 2011

Galpin Peak Pinot Noir 2006


Ännu ett lite udda experimentellt lagringsprojekt, den förra Pinoten från SA, Hamilton Russel, var bland det värsta jag druckit på länge, får se hur denna ter sig.

Kvalitetsskillnaden är extremt tydlig, det här är klart bra. Sötfruktig Pinotfrukt med bra djup, fat och gräs. Inte alls samma brända känsla som Hamilton Russel. Klassisk och inställsamt fruktig men samtidigt rätt finstämd, den här behöver inte skämmas för sig i jämförelse med mången amerikansk Pinot.

Mjuk fyllig smak med tät frukt av söta bär, en hel del vanilj, kaffe och choklad. Alkoholen är balanserad, riktigt gott. Oväntat bra, okomplicerat men gott. Marginell men helt överkomlig rökig SA-känsla. Deras toppinot ska bli kul att prova med tanke på hur pass bra den här visade sig vara.

Nu har jag semester så det kommer vara väldigt sporadiskt med inlägg, några sådana här som ovan har jag på lager men i övrigt ligger jag lågt. Kanske hittar jag kul vin på vägen som är värda att ta upp. Jag kommer fira jul med ett exklusivt Brasilianskt rött vin...God Jul!

Inga kommentarer: