måndag, december 05, 2011

Gevrey-Chambertin 1:er Cru ”Clos du Fonteny” 2005 (Bruno Clair)


Jag har glömt att ta upp det här vinet men det är helt klart värt att kommentera. När jag skriver det här ska man veta att jag har ytterst svårt för Bruno Clair som producent, ett ypperligt exempel på en biodynamisk producent som inte är kapabel att göra bra viner. Kvalitet har att göra med bra råmaterial och skickliga vinmakare, inte planeters och månens rörelser.

Fick det blint. Lätt klassisk doft med mer jordiga, mineraliga inslag än komplex frukt. Helt klart en traditionell producent av stram Bourgogne, Montille kan vara så här ung men brukar ha mer kött på benen. Inte Montille alltså, svårgissat. Helt ok för bättre villagenivå från svalt år.

Sen får vi höra att det är 1:er Cru, dyr sådan, då är det helt klart inte ok, från bra varmt år!!! Ännu mindre ok, ingen kan tänka tanken att det är 2005. Det är alla överens om, inklusive den som har med sig vinet. Det tar P nån minuts betänketid att istället sälja vidare sina flaskor, det finns alltid nån lättlurad typ som går mer på rykte än verklig kvalitet. Så här medioker brukar inte ens Bruno Clair vara, från varma bra år, vilket skämt.

4 kommentarer:

Ulrik sa...

Köpte några oprovade 08, på recensioner. Verkar bli ett dyrköpt misstag...

Korkdragaren sa...

Min smak behöver iofs inte vara din smak. Jag tycker de oftast saknar frukt och djup, för sina oftast väl tilltagna priser. Som denna.

De får konstigt nog ofta bra recensioner. Bourgogne är ett dyrköpt minfält...

Martin sa...

Hej,

Får jag maila dig angående provningar?

Anonym sa...

Hej,

Jag skulle vilja komma i kontakt med dig angående annonsering.
Maila mig på carl.henrik@adoperator.com

Mvh
Calle