onsdag, juni 15, 2011

Castelroig Negre Selecció 2008

Bordeauxviner görs uppenbarligen inte bara i Frankrike. Det här är ett ypperligt välgjort och prisvärt exempel från Penedes i Spanien. Trots att det är mest Cabernet Sauvignon och ”bara” 27% Merlot så känns den väldigt högra stranden. Men visst skulle det kunna vara en Saint-Estephe också.


Djup tät frukt med lite moderna Bordeauxdrag, cederträ, blyertspenna, plommon, mörk choklad och fina blommor. Öppen och imponerande komplex doft för modesta 112 kr.

Komplext och gott med bra syra och balanserade tanniner, lagom med fat, 25% nya. Till skillnad från de äkta exemplen så är det här tillgängligt redan som ungt även om jag tror det kan utvecklas betydligt med ytterligare lagring. Sällsynt bra köpläge för en lightversion av Mas la Plana.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena!
Blir rätt förvånad av ditt "extremt" positiva betyg. Även om jag gillade vinet var det väl inte mer vin för pengen än Torres Grand Coronas? Blev ärligt talat lite besviken då jag hade hoppats på en storebror till nämnda vin. Mig föll det inte på läppen men efter ditt positiva omdöme måste jag ge vinet en extra chans. Kan jag ha haft en dålig dag? Hmmm

Mike

Korkdragaren sa...

Där ser man, jag tyckte det var betydligt bättre än Gran Coronas som iof också är ett bra vin. Det här är mer insmickrande med tätare frukt.