söndag, januari 02, 2011

Clos Bagatelle ”La Gloire de Mon Père” 2003

Jag har antecknat att jag tyckte det här vinet var grovt överekat på ett nästan beskt sätt strax efter att jag köpte det och var väldigt missnöjd. En ensam flaska fick ligga kvar som ett felbehandlat men intressant försöksdjur.
Flaskformen osar att detta är deras toppcuvée med breda axlar och vaxad hals. Nu öppnar jag sista flaskan framför en film på TV för att se hur den ter sig.


Oväntat bra måste jag säga. Visst har det en hel del ekkaraktär med en del vanilj och rostat kaffe men den har integrerats mycket bättre än jag väntat mig. Komplex väldigt bra doft med mycket tobak. En hel del Syrahdrag av peppar och rätt rökig charkton, brända örter, vildhallon, russin och teblad men allt lindas in av tät komplex fruktighet. Är det mycket Syrah i det här, jag har inte en aning?

Årgången känns inte alls så påtaglig som jag väntade mig men här nere är de ju vana vid varmt klimat. Lättgillat och numera känns det som ett bra köp om man är på rätt humör och har överseende med eken. Det här var ju oväntat gott! Priset har dock numera drivits upp en hel del så ytterligare inköp känns tveksamt.

3 kommentarer:

Finare Vinare sa...

Det här vinet (i version 2004) hör till kategorin "hur tänkte vi?". I den mognare versionen har ekfaten känts väldigt murriga och frukten blurrig. Det doftar som ett gammalt skeppsvrak med last av russin, farin och cola.

Nästan enbart syrah som vi minns det. Oväntat att den inte är mer bakt i nolltrean, kul att höra att vinet funkar trots allt.

God fortsättning på 2011! Ses därute...

Korkdragaren sa...

Jag var som sagt positivt överraskad att den hade gått ihop så pass bra.
I viss mån fick jag ett liknande intryck av Grange de Peres som också känns stökig o obalanserad som ung.

Hur länge sedan var det ni drack 04'an?

God fortsättning.

Finare Vinare sa...

Tidigt i höstas. Inga kvar, lika bra det...