torsdag, juni 03, 2010

Chateau Pierre-Bise ”L'Anclaie” 1997

Det här var ett spontanköp för ett antal år sedan. Vid det här laget har jag ingen aning om hur det kommer vara, men Pierre-Bise är en bra producent och 1997 är ett bra år så det kan nog vara bra.

Djup bärnstensfärg med tydlig mognad.
Direkt inser jag att det är klart över förväntan, doften är djupt komplex och tät. Mängder av botrytis, knäck, tropisk frukt, citrusskal, russin, halm och grönt te. Helt moget men inte gammalt, mycket bra!


Smaken är enormt kompakt, mycket tätare än jag väntat mig med komplexa toner av botrytis, lim, bränt socker, tropisk frukt, apelsinskal, kvitten och saffran. Perfekt mogen och jag tror inte att det kommer bli bättre än så här.

Ett oväntat bra och kanongott sött vin med mängder av karaktär och djup. Borde köpa mer söta Chenin Blancviner.

Inga kommentarer: