fredag, april 02, 2010

Launois Blanc de Blanc 1996

Det här vinet fick jag blint och jag var rätt fel ute när det gäller årgång. Doften är stor och komplex med dova nyanser av jord, gummi, bakelit och nötter. Mycket mognadstoner men utan att kännas trött. Jag var mer inne på1995 eller till och med 1990, syran är inte alls som en 96'a. Lite funky på ett rätt eget sätt, jag var inne på Clouet eller Sugot-Feneuil Special Club 1990, har för mig att den var lite åt det här hållet. Till sist hamnade jag rätt.


Smaken är tät och lång med en hel del utveckling, mjuka syror och krämiga nougattoner. Komplext och väldans gott i en lättdrucken stil. Smaken är renare och mer klassisk än doften med smör, blodgrape, citrus, rostat bröd, nougat och mogna äpplen.

Den känns lite ambivalent då doften är så pass dov och lite jordig att jag trodde det kunde finnas en del Pinot i den men smaken känns ren och frisk som den BdB det faktiskt är. Det känns som läge att köpa på sig lite årgångslaunois, de är ju fortfarande billiga. Finns det någon annan Champagne med mindre prisskillnad mellan standardcuvéen och dess årgångsbuteljering, 299 vs 329, konstigt men bra.

Inga kommentarer: