fredag, april 17, 2009

Leoville Las Cases 1994

Då jag tidigare druckit det här vinet har det haft vek frukt och ett stumt småtrist intryck med tanke på vilket vin det är. Samtidigt har Parker givet det 93 poäng och smaknoteringarna från cellartracker ligger på samma nivå så jag har alltid funderat över vad är för fel på mina flaskor. Nu har ännu en flaska tagits upp för den årliga kollen. Las Cases är sånt vin jag normalt skulle öppna med likasinnade vänner men då jag inte har stort hopp öppnas den till en pizza framför TV’n.
Druvorna till förstavinet tas från den huvudsakliga vingården Grand Clos vilken ligger granne med Chateau Latour. Vingården består av 65% Cabernet Sauvignon, 19% Merlot, 13% Cabernet Franc och 3% Petit Verdot.
Så snart korken dragits ur inser jag att den här flaskan är något helt annat än de tidigare. Doften är underbart komplex med tät frukt och mycket stenig karaktär. Packad med nyanser av krutrök, lakrits, rost, lera, mineral, och cederträ. Lång och komplex med mycket bra balans. Med lite luft får den ännu bättre balans och ger en härligt krämig känsla. Superklassisk och ingen modern fathantering, det här vinet lyckas vara imponerande intensivt och samtidigt ha en underbar fräschör. Den är lite märkt av den svaga årgången med mindre intensitet än vad andra årgångar brukar ha men det är överlägset det bästa Bordeauxvin från 1994 jag har druckit. Om jag rent hypotetiskt köper en låda Las Cases i framtiden (vilket inte kommer att hända med tanke på dagens priser) ska jag vänta 15 år innan första flaskan dras upp. Ribban för ett pizzavin höjdes drastiskt...

1 kommentar:

Kayaker sa...

Jojo! Léoville Las Cases som pizzavin...
Där ligger nog de flesta av oss andra i lä! :-)