söndag, april 26, 2009

Bem bi Bre 2004

Bem bi Bre kommer från Bierzo i nordvästra Spanien och består av 100% Mencia. Jag har alltid tyckt mycket bra om det här vinet och när magnumflaskorna reades ut köpte jag de som fanns kvar på Passagen, det här är en av dem.
Anslaget är balanserat modernt men har en skönt lite bonnig känsla som får mig att tänka på Faugeres eller liknande. En touch av nya ekfat balanseras upp av en tät komplex fruktighet.
Mörk frukt i en aningens bränd stil, krossade mörka bär, svart te, tobak, viol, halm och kaffe. Det är fylligt med en mycket fin komplexitet som hänger kvar länge. Stilmässigt känns det som en teoretisk blandning mellan Côte-Rôtie och Bordeaux, med bonnkeps. Lagom stramt, smakrikt, lagom mycket ekfatskaraktär, upplyftande egensinnigt och karaktärsfullt. Faan så bra vin och ett av förra årets bästa köp då magnumflaskorna sänktes till 386 kronor. Dracks till årets första grill med grönsallad, grekiskinspirerad sallad, tzatziki och bröd, perfekt kombo.

3 kommentarer:

ASi sa...

Jag drack visserligen vinerna vid olika tillfällen, men jag tyckte Losada, också från Bierzo, var ännu mer prisvärt för ynka 128 kr per flaska.

Winepunker sa...

Håller med ASi, när vi provade Losada (för det gjorde väl vi på årsmötet, eller?) var det inte långt från Bem bi Bre i kvalitet, kanske var den aningen grövre men ett brakfynd av rang!

Korkdragaren sa...

Ja, Losada är ett riktigt kap. Jag har druckit den ett par gånger, dock är den inte uppe på Bem bi Bre's nivå enligt mig. Lite grövre som sagt, mer sötfruktig och direkt.
Men det var ett bra påpekande, jag borde köpa på mig en del Losada.