fredag, april 04, 2008

Volnay 1:er Cru "En Caillerets Clos de 60 Ouvrées" 1999, Pommard "La Chanière" 2004

Volnay 1: Cru öppnar jag inte så värst ofta, men nu då jag tänkte öppna en "En Caillerets Clos de 60 Ouvrées" av Le Pousse d'Or från 1999 gick jag och köpte en Pommard 2004 av Marechal som jag minns som ytterst bra och prisvärd. 2002'an var alldeles underbar medans jag tyckte 2003'an var lite obalanserad och märkt av det extrema året.


Volnay 1:er Cru En Caillerets Clos de 60 Ouvrées 1999 (inte ett så PR-mässigt namn...) är fortfarande ung i färgen. Doften är medelstor med finstämda typiska Pinotnyanser, det är ännu rätt stramt och känns lite stumt så den får åka ner i en karaff medans jag går en promenad och handlar middag. Efter några timmars luftning växer den en del, den har rätt dova nyanser för att vara en Volnay med jord, piptobak och mörk frukt kombinerat med mer klassiskt bäriga nyanser. Det är ett väldigt bra vin, mycket kraft för en Pinot Noir, men på nåt sätt saknar det den det där extra som gör att ett vin verkligen lyfter. Efter ytterligare tid blir den mer expressiv, man kan skymta lite tryffel och blommor bakom den kompakta fasaden. Mycket bra men inte så bra som den borde vara. WS verkar vara inne på mitt spår.

Pommard "La Chanière" 2004 (Maréchal). Den här Pommardvinet brukar vara en favorit och den här 2004’an införlivar alla mina förväntningar. En stor komplex doft slår emot mig, det här vinet får mig att le när jag häller ner den i karaffen. Det så otroligt mycket nyanser och karaktär i det här vinet, röda bär, kaffe, citrusskal, mjölkchoklad, lite ved etc. Det är rejält tryck i syrorna och den behöver mycket lång luftning i nuläget. Tyvärr är vinet precis så bra som den brukar vara vilket gör att jag nog blir tvungen att göra av med en massa pengar på fler flaskor. Pommarden vinner faktiskt matchen idag trots att Volnayvinet ligger betydligt högre i pris och ranking.


Inga kommentarer: