tisdag, april 08, 2008

Clos des Papes 1996



En intressant flaska att jämföra med Bosquet des Papes 1998 vilken dracks för några veckor sedan, Clos des Papes 1996 har bara en tendens till mognad i färgen. Det är fascinerande outvecklat för ett 12 år gammalt vin, BdP 1998 ovan var mycket mer utvecklat med jord och brända gumminyanser men det här har inga sådan tendenser alls. Mycket bra och välgjort vin med en nästan krämig känsla full av citrusskal, röda bär, tobak, lagerblad, korint, komplex och ytterst intressant upplevelse men kanske inte så bra som jag väntade mig. Tänk vad roligt det vore om man fick möjlighet att gå på en vertikalprovning av det här vinet, jag undrar när det börjar visa tydliga mognadsnyanser? Det visar också att det krävs en enorm framtidsförhållning om man köper nya årgångar.

3 kommentarer:

Frankofilen sa...

Märkligt att 96:an är så outvecklad, och lite skrämmande med tanke på när man skall våga sig på tex de rejält strukturerade nollfemmorna om vinet är så här i vad som anses vara en mindre och lättare årgång. Du har kanske en extra kall källare?
Har du fler erfarenheter av Clos des Papes med några år på nacken? Själv har jag inte smakat någon från andra sidan millenieskiftet...

Korkdragaren sa...

Jag har provat 96'an tidigare, för länge sedan, men minnns inte hur jag uppfattade den. 98'an har jag också provat men minns inte, det var tyvärr innan jag strukturerade upp och skrev ned mina vinupplevelser...
Det ska bli intressant att höra hur ni upplever era nyare årgångar, det har ju skett en markant kvalitethöjning senaste decenniet.

Finare Vinare sa...

Intressant läsning! Vi nosade rätt på att Krakas Krog i Kräklingbo har vinet listat. Måste nog prova 96'an när vi kommer dit.

Vi instämmer helt i din beskrivning av 1998 BdP som vi tyckte hade nått fram till ungefär den karaktären redan för flera år sedan. Tyvärr är lådan slut. Gott vin...

Bokmärket är på plats, vi återkommer!