tisdag, februari 19, 2008

Le Bonheur Cabernet Sauvignon CWG 1998

Det första vinet som får äran att läggas in här på bloggen blir ett av de viner jag lyckades kånka hem från Sydafrika. Flygplatspersonalen gjorde sitt bästa för att ha sönder flaskorna men trots att ena hörnet på min specialkartong för viner kom fram helt mosat så höll alla flaskor.

Efter att blivit otroligt trött på alla Sydafrikanska viner som mer känns som sylt med inlösta tjärpastiller och 15% EtOH sprang jag på Le Bonheur av en slump i en vinbutik. Le Bonheur finns att köpa här hemma, (Janåke Wine Group) så jag har provat det men mindes det inte så värst bra. För att vara ett sydafrikanskt vin är deras viner skönt välbalanserade och väldigt franska/bourdeauxiga i sin stil. Deras "Prima" är en blandning av Merlot/Cabernet Sauvignon som kostar 119 kr på SB jmf med knappa 70 i Sydafrika, de gör även en ren CS (134 kr) men jag föredrar blandvinet. Några dagar innan hemresan sprang jag på en CWG auktionsbuteljering av deras rena Cabernet Sauvignon från 1998 för ca 145 sek vilken fick fylla en sjättedel av min vinkartong.
Vinet har en hel del mognadsnyanser med tegelfärgad kant. Doften är typiskt Cabernetaktig med fina komplexa nyanser av mörk frukt, kaffe, viol, lite mint och ett uns cederträ samt en del stalliga nyanser. Det finns lite paprikanyanser men gula, inte gröna, så de stör inte upplevelsen. Det är helt moget och så mjukt att det utan problem går att dricka på fri hand men en vingerontofil skulle nog kunna tänka sig att vänta ytterligare några år. Ett vin som lätt skulle kunna tas för en mogen 4-5 cru från ett lätt år, i stil med t.ex. Chateau Cantemerle 1997.

Inga kommentarer: