torsdag, augusti 23, 2012

Vigneto Bucerchiale (Selvapiana) 2006 och Barolo ”Vigna Giaschini” 2006 (Corino)

Selvapiana blev plötsligt en bloggfavorit för nåt år sedan, här, här och här. Jag hittade och gillade det här vinet i och med årgång 2003 som var en sällsynt bra variant av det varma året och givetvis fyllde jag på med 2006'or.

Bucerchiale 2006 är betydligt stramare, mindre öppet och fruktigt än 2003. Så långt ifrån en flaska Fonterutoli man kan komma. I början ger det inte så mycket, mest lera, syrlig röd frukt, citrus, svart te. Med luft lyfter det en hel del och får lite mer fruktiga aromer men känns hela tiden rätt återhållet.

Ett utpräglat matvin med en läskande syrastruktur som en traditionell nebbi. Stram och krävande smak av gräs, röd frukt och lite trä. Bra till maten men jag hade väntat mig lite mer tillgänglighet. Det här behöver flera års ytterligare lagring.

Barolon är betydligt mer öppen och nyanserad. Här känns även en markerad men välbalanserad dos nya fat. Koncentrerat mycket komplext vin med mängder av nebbikaraktär, rost, tegel, nypon, kaffe, röd frukt. Stort djup och väldigt bra.

Även om det har ett långt liv kvar går det här att dricka nu, frukten är tillräckligt intensiv för att balansera upp det ungt kärva draget. Faten har inte riktigt satt sig men är inte allt för stökiga. Jag gillar verkligen Corinos viner men ska vänta minst tre år innan nästa tas upp.

Inga kommentarer: