måndag, september 05, 2011

George de Latour Private Reserve Cabernet Sauvignon 1995 (Beaulieu Vineyards) och Magill Estate Shiraz 2002 (Penfold's)

George de Latour Private Reserve Cabernet Sauvignon 1995 (Beaulieu Vineyards)
Jag hoppades mycket på det här med sitt rykte och höga betyg. Först blir jag lite besviken, det är bra men har inte det där riktiga djupet som riktigt stor Napacab. Mogen lite träig frukt med gräs, tobak, lakrits, cederträ, mogen gul paprika och ett drag av basilika. Men luft lyfter det betydligt och får en klart komplexare frukt.


Mjuk mild smak som är helt mogen. Mörk frukt, lite mintig, typiska drag av mogen gul paprika som i doften. Rätt klassisk utan någon sötfruktig känsla även om jag som vet vad det är upplever det som rätt typisk Napa. Kanske inte lika massiv som många andra, rätt lätt för en jänkare.
De andra tror dock att det är en Bordeaux med mognad. Bra men inte riktigt så bra som jag hoppades på, inte i nivå med Dunn 94.

Magill Estate Shiraz 2002 (Penfold's)
Stort och imponerande bra vin. Tät djup doft utan att vara övergjort eller svulstigt. Bland den täta peppriga röda frukten finns det även inslag dov mörk frukt, cederträ och blyertspenna som får mig att tro att det finns en del Cabernet med, men det gör det visst inte. Lite bränt tegel, örter och kaffe ger det lite extra struktur.


Lång koncentrerad smak med imponerande intensitet och djup. Viss mognad men med ett tanninbett och koncentration som kommer ge det här vinet ett väldigt långt liv. Ruggigt bra och kvällens bästa röda vin för mig. Så här ska Australiensisk Shiraz göras, kan de inte avsätta en praoplats för Ben Glaetzer här.

Inga kommentarer: