fredag, januari 09, 2009

Schoenenbourg 1998 (Marcel Deiss), Chablis Grand Cru ”Les Clos” 1996 (Drouhin)



Schoenenbourg 1998 (Marcel Deiss) köpte jag sommaren 2002 på plats hos Deiss. I något halvår har jag gått och väntat på ett lämpligt tillfälle att öppna den, en samling vinvänner och en rejäl kloss ankleverterrin gjorde tillfället. Terrinen lades på smörstekt bröd och toppades med tryffelolja, ruccola, inlagda fikon och flingsalt. Underbar kombination.


Deiss viner på den här nivån är minst sagt kompakta, den är nästan lite likörlik när man häller upp. Den här cuvéen görs på mestadels Riesling samt en del Gewurtztraminer och Pinot Gris. Vinet har en utvecklad doft med massor av frukt, kryddor, ingefära, lite petroleum och ett uns lim, apelsinskal, blodgrapefrukt, mineralig rökighet och röda äpplen, mycket tungt och komplext intryck. Smaken är enormt tät helt utan glapp med perfekt balanserad sötma/syra, halvtorr skulle jag säga. Lång underbart komplex smak och ett ypperligt ackompanjemang till ankleverterrin.

Chablis Grand Cru ”Les Clos” 1996 (Drouhin) tyckte jag var ett av de bästa vita viner jag hade druckit då jag köpte den för en massa år sedan, nu var det länge sedan jag drack den.
Min erfarenhet av det här vinet gjorde att jag luftade det nån timme innan servering vilket den behöver för att öppna sig. Mycket mineralig och tät doft, krita, balanserade ekfat, mycket fruktig och komplex. Den är så pass kraftig att den lätt kan tas för en vit Bourgogne från Puligny eller liknande, S trodde det.
Smaken är tät och lång med en mycket balanserad kombination av mogen frukt, integrerade ekfat och fina mineraliga syror. Ett ypperligt exempel på Chablis även om WS 98 poäng känns lite högt, dock bästa Chablisvinet förra året.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Ville bara tipsa om ett jättegott rött vin som jag kom över när jag var i Napa Valley Kalifornien förra året. Det heter Midsummer Cellars Cabernet Sauvignon 2005 och har precis kommit in på systembolaget därav min glädje. Det är beställningsvara (75241) och ligger på 329 kr, men helt klart värt priset. Har fått flera fina utmärkelser i USA har jag sett. Tack för en trevlig blogg! Med vänlig hälsning malin